“ALIZIA MIRARIEN MUNDUAN”
ANALISI KRITIKOA
Umea umea izaten usten duen momentua (momentu ikaragarria!) eta eurentzako zoragarri,
misteriotsu eta zentzugabekoa den nagusien munduan barneratzen den momentua.
![]() |
Untxiaren gordelekua
Untxiaren gordelekutik bajatzen denean Alizia ez dago bere haurtzarora bueltatzen baizik eta denboran aurrera doa, nagusien gizarte mundurantz sartuko den momenturantz. Gordelekuaren sakonera heltzean, fraskotik edan ala ez, hazi ala ez, nagusia egin ala ez, hau da aurkezten zaion lehenengo dilema. Aliziak edaten du, eta hazi egiten da, orduan bere lehenengo pertsona nagusiekin aurkitzen da, Untxi Zuriarekin, beti presaka, ez du aztirik, berandu dabilela! |
![]() |
Politikaren ironia
Bere malkoen itsasora (freudzaleek likido admiotikoarekin identifikatu
dutena) jausi ondoren Aliziak igeri egiten du animalien asamblada batera
heldu arte. Inglaterrako parlamentuko asamblada. Euren kirol gustokoena,
“hauteskunde lasterketa”, ez dakite noiz hasi, noiz amaitu eta gutxiago ere
nork irabazten duen.
|
Korrikan ibiltzen direnak eta “paso”
egiten dutenek
Alizia Zuriaren etxean “hazi” egiten denean izugarrizko estutasuna
sentitzen du. Estutasuna desagertu egiten da berriro txikitzen denean eta
zelaira irtetzen denean. Zelaian beldarearekin topatzen da, honek Zuriaren
antitesia irudikatzen du, mundutik baztertu egiten den nagusia. Aliziak duen
“jakinminak” beti lanpetuta egoten eragiten dio eta aldi berean alferkerian!
|
![]() |
![]() |
Karta-sorta baten bezala
Erregina eta erregea kartak baino ez izatea ez da kasuala. Kartak
dituzten balioa konbentzionala da, guk (jokalariek) ematen diegun balioa
dute. Nagusien munduan, Aliziak ikusiko duen bezala, balio guztiak edo
gehienak konbentzioak dira. Karta joku baten bezala, batzuei erregea izaten
tokatzen zaie eta beste batzuei ordea, gehiengoari, soldadu izatea. Euren
balioa konbentzioak diren jolas arau batzuen menpe dago. Nagusien mundu osoa
gobernetzen dituen arauak, Aliziak ikusten duen bezala, ez dute sentsurik.
Bizitza erreginak bere lorategian antolatzen duen “croquet” partidua bezain
arbitrario eta zentzugabea da.
|
Alitzia goi-mailan
Alizia erregina eta erregearekin topo egiten denenan Inglaterrako
goi-mailako gizartearekin erlazionatzen da.
Inglaterraren definizio bat
Kapelugin
eta erbiaren merendolan, kapeluginak zera esaten dio Aliziari: “denbora
arratsaldeko seiretan gelditu da, hemen beti gaude te-aren orduan”.
Inglaterrako konbentzio gustietatik ez al da hau zentzugabeena eta
funtsezkoena aldi berean? Te-aren rituala ingelesen zentzugabekeriaren
gailurra da, Aliziak “zoroen herrian” dagoela baieztatzen du. Cheshireko
katuak ohartarazi zion bezla: “hortik kapelugin bat bizi da, eta beste
helbide horretatik erbi bat…berdin dio norengana zuzentzen zaren…biak daude
zoro!”
|
![]() |
Ametsaren
esanahia
Alizia errealitatera itzultzen da esnatzen denean, bere ahizpa ondoan dago.
Bere ahizpak Aliziaren ametsaren esanahia “ulertzen” du berehala. Saiatzen da Alizia
etorkisunean irudikatzen; emakume nagusia, seme-alabeekin…baina umearen arima
gordetzen. Bere umeei Mirarien Muduko bidaia kontatzen dien bitartean, euren
poza eta tristuran bere umeetako gogoetak berbiziko dituelarik.
Barneko
espazioak
Alizia Mirarien Munduan Lewis
Carrollek umearen azken eta behin betiko ametsa kontatzen digu: umea nagusien
munduarekin topo egiten duen ametsa, ez kanpotik ikusteko baizik eta barnean
sartzeko. Mundu hau umearentzat erakargarria eta nazkagarria, misteriotsu eta
arrunta, arrazionala eta gustiz zentzugabea da aldi berean. Ikuspuntu
honetatik, Alizia giza aurkikuntza handiak gure barnean daudela eta ez kanpo
espazioan aldarrikatzen duen garaiko lehenengo narrazio handian bihurtzen da. Marcel
Proustek (En busca del tiempo perdido), James Joycek (Ulises) eta
Thomas Mannek (La montaña mágica) Carrollek XIX. Mendean iniziatu zuen
mundu liluragarri honen esplorazioa jarraitzen dute.
No hay comentarios:
Publicar un comentario